od początków do współczesności

  1. Utworzenie Zakładu Pilotażowego

    1959 rok

    1959 rok paton Utworzenie Zakładu Pilotażowego jako jednego z elementów Instytutu Elektrycznego Spawania który łączył w swoją strukturę: Instytut, Biura Technologiczne i Projektowe oraz Zakład Pilotażowy. W ciągu tych lat Zakład aktywnie rozwijał nowe miejsca technologiczne, zapewniając produkcje nie tylko pojedynczych maszyn opracowywanych przez Instytut wraz z Biurem Projektowym i Technologicznym ale także w małych ilościach niektóre modele. Jednym z takich modeli był zwarty transformator STSh – 250 przeznaczony do prac remontowych.

  2. Gazociąg Przyjaźń

    1963 rok

    Podczas wczesnych lat w 1963 Zakład wyprodukował i dostarczył do walcowni rur w Czelabińsku specjalne maszyny A850 i A943 służące do spawania rur o dużych średnicach stosowanych w Buchara – Ural oraz w gazociągach Druzhba (Przyjaźń).

  3. Międzynarodowe wystawy

    1964 rok

    Zakład nawiązał współpracę z fabryką ciągników Volgogradsky i zaczął dostarczać maszyny A899 do spawania szyn ramy ciągnika. W ciągu tych lat spawarki produkowane przez Zakład Pilotażowy zostały zaprezentowane na międzynarodowych wystawach i targach w Brukseli, Nowym Jorku, Marsylii, Lipsku oraz na wystawie osiągnięć gospodarki narodowej ZSRR.

  4. Po raz pierwszy w historii...

    1969 rok

    W dniu 16 października 1969 roku załoga statku kosmicznego Souyz-6 składająca się z pilotów V. Kubasov i G. Shonin wykonali po raz pierwszy w historii świata spawanie na orbicie. Były testowane trzy metody: za pomocą wiązki elektronów, łuku niskiego ciśnienia plazmowego i elektrodą topliwą z wykorzystaniem unikalnej maszyny Vulcan wyprodukowanej w Zakładzie Pilotażowym. O jakości spoiny mówiło się, że w żaden sposób nie jest gorsza niż spoina naziemna.

  5. Rozbudowa nowego Zakładu produkcyjnego

    1970 – 1972

    W latach 1970 – 1972 trwały prace nad rozbudową nowego Zakładu produkcyjnego, aby zapewnić istotne rozszerzenie asortymentu produkowanych urządzeń spawalniczych. W 1972 roku Zakład rozpoczął produkcje specjalnych maszyn rolniczych.

  6. Przedsiębiorstwa przemysłu stoczniowego

    1973 rok

    W 1973 roku Zakład zaczął produkować specjalny wielofunkcyjny prostownik VMG 5000, przeznaczony dla przedsiębiorstw przemysłu stoczniowego. W tym czasie rozpoczął się także proces produkcji maszyn do spawania elektrożużlowego (ESW) i spawania micro plazmowego. Takie maszyny nie zostały wcześniej wyprodukowane przez żadne Zakłady w ZSRR.

  7. Znak Jakości

    1975 rok

    W 1975 roku fabryka wyprodukowała specjalny sprzęt nazywany ARAKS do współpracy francusko – radzieckiej. Eksperyment w pobliżu powierzchni Ziemi między francuską wyspą Kerguelena i wioską Sogra na północy ZSRR z zastosowaniem rakiety Eridan. Trzy produkty Zakładu, takie jak prostownik VMG5000, półautomat spawalniczy A1114M oraz transformator STSh – 250 uzyskały Znak Jakości, który jest certyfikowany jako najwyższy standard jakości w ZSRR.

  8. Ponad 50 zestawów sprzętu spawalniczego

    1975 – 1980

    Zakład szybko zyskał światową sławę dzięki swoim możliwościom technicznym oraz przez dobry i solidny sprzęt. W latach 1975 – 1980 fabryka dostarczyła ponad 50 zestawów sprzętu spawalniczego do Japonii, Szwecji, Niemiec i USA. Natomiast producenci takich pojazdów jak VAZ, ZIŁ i KAMAZ stali się naszymi stałymi klientami.

  9. Fabryka Ził

    1976 – 1978

    W latach 1976 do 1978 Zakład z powodzeniem wyprodukował linię technologiczną U851 i U901 oraz UD133. Pierwsza z nich używana była do spawania ramy w fabryce ZIŁ, druga przeznaczona była do montażu i spawania złączy wielowarstwowych rur o dużej średnicy w Zakładzie Produkcji rur w Charcyzk. Zestaw UD133 przeznaczony był do spawania węzłów ciągnika seryjnego T-150 w Zakładach Produkcji Ciągników w Charkowie.

  10. Board of Salut – 6 space complex

    1979 rok

    W 1979 roku Zakład wytworzył unikatowy zestaw „Insparitel” do odparowywania termicznego metalu i cienkowarstwowych powłok kilku próbek materiałów konstrukcyjnych na pokładzie kompleksu kosmicznego Salut - 6 w warunkach zerowej grawitacji i zewnętrznej próżni. Ten ważny eksperyment ponownie potwierdził zalety zespołu naukowego i produkcyjnego Instytutu Elektrycznego Spawalnictwa im. E.O. Paton łączący naukowców, projektantów oraz zespół produkcyjny.

  11. Budowa pierwszej nieruchomej radzieckiej platformy wiertniczej

    1979 rok

    Stowarzyszenie Kaspmorneftegasprom złożyło wniosek do Instytutu Spawalnictwa im. E.O Paton w celu uzyskania pomocy technicznej przy budowie nieruchomej Radzieckiej platformy wiertniczej. Świdrowane studnie głębinowe miały wydobywać ropę naftową i gaz ziemny z głębokości 100m p.p.m. przy wybrzeżu morza Kaspijskiego.

  12. Huta Vyksa

    1980 - 1990

    Zasięg zainteresowania poszerzył się bardzo szybko. W 1980 roku zintegrowany zespół urządzeń spawalniczych i mechanizacji robót spawalniczych przejął kontrolę nad procesem wytwarzania wielowarstwowych rur oraz dostarczył je do Huty Vyksa.

    Spawarka elektrożużlowa A550 otrzymuje kolejny Znak Jakości, który jest certyfikowany jako najwyższy standard jakości w ZSRR. Spawarka elektrożużlowa USH118 otrzymuje złoty medal na międzynarodowych targach w Lipsku. Zespół specjalistów z Instytutu Elektrycznego Spawania oraz Biura Technologicznego i Projektowego na czele z dyrektorem zakładu G.B Asoyants otrzymał Nagrodę Państwową ZSRR w dziedzinie nauki i technologii, za wdrożenie do urządzeń przemysłowych źródeł zasilania o wysokiej wydajności przetapiania łuku plazmowego.

    Maszyny spawalnicze z powodzeniem są dostarczane do różnych przedsiębiorstw miedzy innymi Zdanov Tyazhmash, fabryki drutu w Charcyźk, elektrowni atomowej Volgograd, zakładu produkcyjnego zaworów w Kuybishevskiy. Urządzenia spawalnicze, części zamienne, akcesoria, zestawy o wysokiej jakości, które odpowiadają międzynarodowym standardom, były eksportowane do Austrii, Węgier i Kanady.

  13. Wyspa na Morzu na głębokości 113m p.p.m.

    1982 rok

    We wrześniu 1982 roku powstała stacjonarna platforma ustalona na poziomie rekordu głębokości 113 metrów, która wywierciła dwanaście studzienek i została zapamiętana w dziedzinie morskiej pod nazwą « Kwiecień 28« na Morzu Kaspijskim.

    Dziesięć tysięcy ton metalu o wysokiej wytrzymałości zostało wykorzystane do stworzenia skomplikowanych instalacji splotów stalowej konstrukcji, złożonej z prawdziwą wykwintnością i dokładnością przy pomocy naukowców z Instytutu Elektrycznego Spawania im. E.O. Paton. Same klocki podporowe ważące 2500 ton, które na wniosek projektantów «Gipromorneftegaz» zostały umieszczone na powierzchni prawie czterech tysięcy metrów kwadratowych. Nowa strona została otwarta w rozwijającym się Morzu Kaspijskim pełnym zasobów ropy naftowej i gazu. W artykule «Wyspa na Morzu», Wrzesień 1982, gazeta «Tower» Azerbejdżan.

  14. Rozwoju nauki i technologii w dziedzinie metalurgii spawania

    1984

    Dzień 3 stycznia 1984 roku przyczynił się do wielkich osiągnięć w rozwoju nauki i technologii w dziedzinie metalurgii spawania. Kompleks Naukowo - Techniczny Instytutu Elektrycznego Spawalnictwa im. E.O Paton, który w swojej strukturze posiada Zakład Pilotażowy zostaje odznaczony Orderem Rewolucji Październikowej. Jest to drugi najważniejszy Radziecki medal za wielkie osiągnięcia w rozwoju nauki i technologii, w zakresie spawania i specjalnej metalurgii.

  15. Po raz pierwszy na świecie

    1984

    W lipcu 1984 roku na stacji kosmicznej Salut-7 kosmonauci Swietłana Sawicka i Władimir Dżanibekow z powodzeniem przeprowadzili po raz pierwszy na świecie w ciągu 3 godzin i 35 minut, operacje cięcia, spawania, lutowania i rozpryskiwania płyt metalowych, z wykorzystaniem przenośnego urządzenia spawalniczego z wiązką elektronów wyprodukowanego przez Zakład Pilotażowy.

  16. Powstaje międzysektorowy kompleks naukowo – techniczny

    1985

    W 1985 roku powstaje międzysektorowy kompleks naukowo – techniczny (MNTK) a Zakład Pilotażowy zostaje włączony w jego strukturę.

  17. Najtrudniejsze czasy w historii Zakładu Pilotażowego

    1990 – 2000

    Były to najtrudniejsze lata w historii Zakładu Pilotażowego. Upadek Związku Radzieckiego miał istotny wpływ na przemysł wszystkich Republik Związku, w tym też Ukrainy. Popyt na unikalne zestawy spawalnicze drastycznie spadł. Zakład musiał zmniejszyć produkcje. Byliśmy zmuszeni zrezygnować z dużej filii Zakładu. Cały sprzęt został przewieziony do głównego Zakładu. Przedsiębiorstwo kontynuowało produkcje nowych modeli Instytutu Elektrycznego Spawalnictwa Biura Technologicznego i Projektowego tylko dla klientów z krajów WNP.

    W końcówce lat 90-tych zaobserwowano ożywienie w produkcji przemysłowej i budowlanej. Nastąpił znaczny wzrost na źródła zasilania przeznaczone do różnych metod spawania. Podjęta została decyzja rozwijania produkcji transformatorów, prostowników oraz półautomatów spawalniczych, gdyż cieszyły się one największym zapotrzebowaniem. Zakład samodzielnie zaprojektował i opracował produkcje małych serii transformatorów typu STSh o mocy 250A, 315A i 400A, prostowników VD o mocy 250A, 315A i 400A. Zmodernizowano półautomaty spawalnicze o mocy 180A, 250A, 315A. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu działań związanych z transformatorami TSS ze stabilizatorem SRS wykazały niezawodność w rożnych dziedzinach techniki.

  18. Zestaw do zgrzewania oporowo doczołowego

    1998

    Zestaw K805 przeznaczony do zgrzewania oporowo doczołowego został wyeksportowany do Finlandii, natomiast zestaw do zgrzewania impulsem magnetycznym N-126 został wyeksportowany do Meksyku.

  19. Najtrudniejsze czasy w historii Zakładu Pilotażowego

    1990 – 2000

    Były to najtrudniejsze lata w historii Zakładu Pilotażowego. Upadek Związku Radzieckiego miał istotny wpływ na przemysł wszystkich Republik Związku, w tym też Ukrainy. Popyt na unikalne zestawy spawalnicze drastycznie spadł. Zakład musiał zmniejszyć produkcje. Byliśmy zmuszeni zrezygnować z dużej filii Zakładu. Cały sprzęt został przewieziony do głównego Zakładu. Przedsiębiorstwo kontynuowało produkcje nowych modeli Instytutu Elektrycznego Spawalnictwa Biura Technologicznego i Projektowego tylko dla klientów z krajów WNP.

    W końcówce lat 90-tych zaobserwowano ożywienie w produkcji przemysłowej i budowlanej. Nastąpił znaczny wzrost na źródła zasilania przeznaczone do różnych metod spawania. Podjęta została decyzja rozwijania produkcji transformatorów, prostowników oraz półautomatów spawalniczych, gdyż cieszyły się one największym zapotrzebowaniem. Zakład samodzielnie zaprojektował i opracował produkcje małych serii transformatorów typu STSh o mocy 250A, 315A i 400A, prostowników VD o mocy 250A, 315A i 400A. Zmodernizowano półautomaty spawalnicze o mocy 180A, 250A, 315A. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu działań związanych z transformatorami TSS ze stabilizatorem SRS wykazały niezawodność w rożnych dziedzinach techniki.

  20. Udoskonalenie spawania prądem zmiennym

    2000 – 2010

    Na początku tej dekady Instytut zakończył rozwój stabilizatora łuku palącego USGD. Urządzenie to skutecznie poprawiło proces spawania prądem przemiennym co umożliwiło spawanie stopów aluminium o małej grubości. Zastosowano transformator jako źródło mocy.

    Zespół Zakładu Pilotażowego poprawił serie transformatorów STSh, poprzez wyposażenie ich w stabilizator łuku SGD. Możliwość zainstalowania w prostowniku VD dwóch bloków, które miały za zadanie poprawienie jarzenia się łuku i wykluczenie przywierania elektrody podczas spawania niskim prądem głównych spoin spawanych rur oraz krytycznych konstrukcji metalowych. Znacząco zostały zmodernizowane półautomaty spawalnicze. Ich produkcja została opracowana w dwóch modelach: źródło prądu zintegrowane wraz z korpusem mechanizmu podającego lub samodzielny prostownik i mechanizm podający.

  21. Projektowanie i rozwój produkcji sprzętu typu inwertor

    2006

    Kluczowym punktem tego etapu było wprowadzenie falownika jako źródło prądu na światowy rynek. Przeznaczone były głównie do ręcznego spawania łukowego. Otwierając się na nowe wymagania światowego rynku zespół przedsiębiorstwa skoncentrował swoje wysiłki w zakresie projektowania i rozwoju produkcji sprzętu typu inwertor.

  22. Trzy modele inwertora

    2008

    W 2008 roku zakład produkuje małą serie składającą się z trzech modeli urządzeń inwertorowych o mocy 120A, 160A i 200A przeznaczonych do spawania łukowego.

  23. Wznowienie współpracy

    2011 - 2014

    Zakład Pilotażowy Paton Urządzeń Spawalniczych wspólnie z Biurem Doświadczalnym Technologicznego Projektu Instytutu Elektrycznego Spawalnictwa im. E.O. Paton Narodowej Akademii Nauk Ukrainy wznowił współpracę z firmą należącą do struktury firm naftowych Azerbejdżanu (SOCAR).

    W dzisiejszych czasach istnieje realna szansa na bliższą współpracę miedzy Ukrainą i Azerbejdżanem w dziedzinie technologii spawania. Dzięki połączeniu sił inżynierskich i przemysłowych nasze kraje będą osiągać wysokie wyniki w pracach badawczo – rozwojowych Kaspijskich zasobów ropy naftowej i gazu

  24. Specjalne urządzenia do spawania łukowego i przetapiania elektrożużlowego

    2013

    Przed 2013 Zakład produkował na specjalne zamówienia urządzenia do spawania łukowego i przetapiania elektrożużlowego. W 2013 nastąpił wzrost produkcji klasycznych i odmiennych źródeł prądu. Zwiększyła się istotnie liczba produkowanych inwertorów przeznaczonych do spawania łukowego i innych metod spawania. Ożywienie produkcji, dzięki indywidualnym zamówieniom na wysokowydajne źródła prądu stosowane przy spawaniu i przetapianiu elektrożużlowym. Urządzenia posiadały moc 3000A, 6000A i 10000A. Wznowienie produkcji trzech typów traktorów spawalniczych zanurzających łuk spawalniczy w elektrodzie rdzeniowej(proszkowej) przy maksymalnym prądzie do 1000A. Dlatego Zakład zaprojektował, opracował i wyprodukował źródło zasilania transformatora VDU o prądzie 630A do 1200A.

    Zakłady konstrukcji metalowych oraz przedsiębiorstwa budowlane odnowiły swoje przedsięwzięcia na terenie całego kraju, w których używały spawania łukowego. Dlatego Zakład w 2013 roku rozwinął produkcje wielofunkcyjnych prostowników o mocy 630A i 1200A. Znacznie wzrosła produkcja urządzeń inwertorowych stosowanych w warsztatach naprawczych.

  25. Unikalne zestawy dla Przedsiębiorstwa Turboatom w Charkowie

    2014

    W 2014 roku Zakład zakończył produkcje czterech unikalnych zestawów do spawania wirników turbin w przedsiębiorstwie PJSC „Turboatom” w Charkowie. Zestawy te zostały opracowane przez Biuro Projektowo – Technologiczne Instytutu w ścisłej współpracy z naszym Zakładem, które z powodzeniem zostały wdrożone do PJSC „Turboatom”. Zakład Pilotażowy Urządzeń Spawalniczych im. E.O Paton kontynuuje tradycje Szkoły Paton wzmacniając współpracę z przemysłem. Do chwili obecnej naszym hasłem przewodnim jest „ Niezawodność, Jakość, Tradycje” które pomagają nam stwarzać wiarygodność w relacjach z klientami.

    W testach wydajności sprzętu które odbyły się w Zakładzie Pilotażowym Paton Urządzeń Spawalniczych udział wzięli przedstawiciele JSC „ Turboatom” i przewodniczący Narodowej Akademii Nauk Ukrainy – Borys Paton. Według wniosku komisji odbioru prezentowane urządzenie może być wykorzystywane do spawania łukiem krytym w wąskich nacięciach zarówno w turbinach parowych jak i elementach o innej konfiguracji.

  26. Wdrożenia dla stoczni w Birmie

    2015

    Początkiem maja 2015 roku Zakład Pilotażowy Paton wraz z Biurem Doświadczalnym Technologicznego-Projektu Instytutu Elektrycznego Spawalnictwa im. E.O. Paton Narodowej Akademii Nauk Ukrainy zawarł umowę z Państwową firma «Ukrspetsexport» dotyczącą rozwoju i produkcji urządzeń spawalniczych w klimacie tropikalnym o zwiększonej wydajności i niezawodności.
    Prostowniki spawalnicze VS-650SR z podajnikami BP 608 i urządzenia inwertorowe MMA-200P zostały przetestowane i wysłane do stosowania w jednej ze stoczni w Azji Południowo-Wschodniej (Republika Związku Mjanmy).
    Doświadczenie to było wyzwaniem, jednak z satysfakcją można było stwierdzić, że Zakład Pilotażowy Paton wykazuje bardzo duże możliwości produkcji krajowej, niemniej poprzez poprawę niezawodności sprzętu pojawiła się perspektywa rozszerzenia rynku produktów dla różnych stref klimatycznych.

  27. Spawanie elektrożużlowe metalu o grubości do 200 mm.

    2016 rok

    W styczniu 2016r. Zakład Pilotażowy Paton wraz z Biurem Doświadczalnym Technologicznego Projektu Instytutu Elektrycznego Spawalnictwa im. E.O. Paton podpisał kontrakt z Zakładem Inżynierii na rozwój i produkcję specjalistycznego sprzętu do spawania elektrożużlowego metalu o grubości do 450 mm. Pod koniec kwietnia Zakład Pilotażowy Paton wykonał zlecenie o podobnym charakterze na rozwój specjalistycznego sprzętu do spawania elektrożużlowego metalu o grubości do 200 mm.

    Eksperci opracowali i wykonali wiele testów sprzętu spawalniczego : spawarki ASH115 uzupełnione zostały o prostownik VDU-1202P.

    Urządzenie spawalnicze ASH115 z własnym źródłem zasilania przeznaczone jest do wykonywania połączeń metodą spawania elektrożużlową pionowych, pochylonych i zakrzywionych (o promieniu krzywizny R > 4000 mm i kącie pionowym ± 25 °), połączeń konstrukcji blaszanych z formowaniem spoin przymusowych jednostronnych. Jako źródło zasilania dla urządzenia spawalniczego ASH115 służą dwa uniwersalne prostowniki łuku typu VDU 1202P.

    Urządzenie spawalnicze ASH115 z własnym źródłem zasilania jest kompletne w prostownik VDU – 1202p, które może być z powodzeniem stosowane do spawania cystern i wyrobów ze stali.

  28. Spawanie elektrożużlowe metalu o grubości do 450 mm.

    2016

    Początkiem 2016 roku Zakład Pilotażowy Paton razem z Biurem Doświadczalnym Technologicznego Projektu Instytutu Elektrycznego Spawalnictwa im. E.O. Paton Narodowej Akademii Nauk Ukrainy podpisał umowę z Zakładem Inżynierii na rozwój i produkcję specjalistycznego sprzętu spawalniczego do spawania elektrożużlowego metalu o grubości do 450 mm

    W trakcie realizacji projektu, eksperci Zakładu Pilotażowego Paton i Biura Doświadczalno-Technologicznego Projektu opracowali i przetestowali szereg specjalistycznych urządzeń spawalniczych takich jak: Urządzenia spawalnicze A-535 uzupełnione transformatorem TSHS 100-3

    Uniwersalna spawarka do szyn A-535 przeznaczona jest do spawania metodą elektrożużlową w jednym przejściu stali o grubości od 50 mm do 450 mm. Urządzenie zapewnia możliwość wykonywania spawania pionowego i obwodowego z wykonywaniem spoin doczołowych, połączeń narożnych i teowych. Spawanie przeprowadzane jest jednocześnie jedną, dwiema lub trzema elektrodami z dwustronnym formowaniem spoiny przymusowej. Wykorzystywanie trzech elektrod daje sposobność znacznego ulepszenia parametrów spawania trójfazowego, a tym samym uzyskanie zrównoważonego obciążenia sieci elektroenergetycznej, z wysokim współczynnikiem mocy i modyfikacji składu chemicznego spoin.

    Uniwersalny traktor spawalniczy A-535 jest kompletny w transformator spawalniczy TSHS 1000-3 jako źródło prądu. Z sukcesem może być używany do spawania cystern i wyrobów ze stali. Projekt ten zapoczątkował wznowienie w Zakładzie Pilotażowym Paton rozwijania i produkowania specjalistycznych urządzeń do spawania elektrożużlowym na które jest duże zapotrzebowanie w największych firmach przemysłowych.

  29. Obecność i przyszłość

    2017 -

    Posiadamy wieloletnie doświadczenie w produkcji unikalnych zestawów oraz źródeł zasilania stosowanych w różnych metodach spawania w oparciu o optymizm naszej kadry z perspektywą na przyszłość, w której nie ma produkcji przemysłowej beż konieczności spawania. Maszyny Paton zawsze będą doceniane przez klientów nie tylko na Ukrainie, ale na całym świecie. Ogólnie rzecz biorąc uważamy, że nasze umiejętności techniczne są nie do prześcignięcia.