Spawarka do garażu i serwisu samochodowego.

Spawarka do garażu i serwisu samochodowego.

Spawarki stosowane w serwisach samochodowych muszą być lekkie, o niewielkiej i zwartej obudowie – urządzenia często pracują miejscach niedostępnych. Muszą być odporne na niekorzystne warunki środowiskowe(lakiery, smary, kurz, opiłki metali). Same urządzenia muszą posiadać zwartą i odporną na wstrząsy i uderzenia obudowę. Muszą zawierać długie przewody zasilające oraz kable prądowe o wysokiej jakości izolacji,co ułatwi pracę w przypadku gdy urządzenie musimy często przenosić. Urządzenie powinno również być łatwe w obsłudze, gwarantując szybką i łatwą zmianę parametrów spawania.        

Warto zwrócić uwagę na rodzaj i grubość spawanego materiału - na tej podstawie można dobrać urządzenie optymalne w danym zastosowaniu.

Nie bez znaczenia jest również posiadana instalacja elektryczna. Zabezpieczenie 16A często uniemożliwia zastosowanie mniej sprawnych energetycznie spawarek transformatorowych. Dla porównania spawarki transformatorowe o mocy do 160 A wymagają zabezpieczenia 20-25 A, a inwertorowe 16 A.

Bardzo ważnym parametrem jest cykl pracy spawarki. Mówi on jak długo możemy spawać urządzeniem w 10 minutowym cyklu operacyjnym spawarki.60% cykl pracy spawarki przy mocy maksymalnej oznacza, że spawarką możemy spawać mocą maksymalną przez 6 minut, następnie powinniśmy przerwać pracę na 4 minuty aby nie doszło do przegrzana  urządzenia.

Warto zwrócić uwag w jakie elementy wyposażona jest spawarka, czy zawiera niezbędne przewody oraz uchwyty umożliwiające niezwłoczne użycie urządzenia.

Zakład Wyposażenia Spawalniczego Instytutu Elektrycznego Spawania im. E. O. Patona wychodząc naprzeciw potrzebom małym i dużym warsztatom samochodowym oferuje urządzenia,które idealnie spełniają ww. kryteria. Do urządzeń tego typu zaliczamy:

- seria ADI - TIG DC oraz TIG AC/DC

- seria PSI – MIG/MAG DC

Istotne cechy spawarek Paton

Istotną cechą urządzeń marki PATON jest niewielka waga (ADI-5,7 kg; PSI-10,8 kg), co pozwala na swobodne przemieszczanie. Zarówno ADI–200 S DC TIG/MMA jak i urządzenia PSI, wyposażone są w uchwyt z 3 lub 4 metrowym przewodem, niemieckiego producenta Abicor Binzel. W zestawie znajdują się wysokiej jakości przewody masowe 3 lub 4 metrowe o obciążalności prądowej powyżej 300A. W warsztatach samochodowych najczęściej wykorzystywanym urządzeniem jest Migomat, rzadziej TIG oraz spawarka MMA. Najczęściej spawane elementy to cienkie blachy metalowe wykonane ze stali miękkiej, niskowęglowej, stali wysoko-tłocznej do 4 mm grubości (podłogi, blachy, progi, szkielet i konstrukcja nośna). Idealnym urządzeniem przy spawaniutego typu typu elementów będą migomaty serii PSI.

W przypadku gdy chcemy spawać  cienkie blachy aluminiowe, ocynkowane, stal nierdzewną (kolektor ssący, pokrycie samochodu - blacha aluminiowe oraz ocynkowane), musimy zastosować spawarkę TIG.

W przypadku spawania elementów aluminiowy musimy zastosować spawarkę wyposażoną w funkcję AC. Blachy ocynkowane, oraz  stal nierdzewna możemy spawać spawarką TIG wyposażoną w funkcję DC.

Zatem idealnym urządzeniem łączącym funkcję AC oraz DC jest TIG AC/DC ADI 200. Dzięki urządzeniom TIG oraz MIG/MAG firmy PATON możemy uzyskać wysokiej jakości spoiny zarówno przy spawaniu zwykłej blachy niskowęglowej jak i stali nierdzewnej oraz aluminium. Ważna funkcją w urządzeniach typu TIG jest zajarzenie bezstykowe dzięki wbudowanej funkcji HF. Zajarzenie bezstykowe polega na wstępnym zapaleniu łuku bez dotykania spawanego elementu dzięki wbudowanemu generatorowi wysokiego napięcia. Przeskok iskry pomiędzy wolframową elektroda a spawanym elementem inicjuje proces spawania. Brak funkcji HF ma wpływ na jakość spoiny oraz częste uszkadzanie elektrody wolframowej. Bardzo istotną funkcją przy spawaniu cienkich elementów metalowych jest wbudowany puls. Spawanie metodą TIG z użyciem pulsu ma zastosowanie podczas spawania elementów o grubości poniżej 1,5 mm, gdzie zapobiega przepaleniu cienkiego materiału. Spawanie metodą TIG z pulsem stosuje się również podczas spawania stali nierdzewnej. Puls wpływa na zmniejszenie strefy wpływu ciepła, a więc na brak przebarwień materiału.

Profesjonalne spawarki stosowane w intensywnych warunkach pracy

Spawarka TIG ADI-200S oprócz wspomnianej pulsacji posiada wiele przydatnych funkcji,których wartości w wygodny sposób możemy zmieniać na wyświetlaczu LCD. Jedne z ważniejszych funkcji urządzenia to: wstępny wypływ gazu, prąd startowy, czas wzrostu prądu, czas opadania prądu, prąd wypełnienia krateru,końcowy wypływ gazu,regulacja prądu spawania, częstotliwość pulsacji prądu oraz współczynnik wypełnienia. Możliwość dokładnej regulacji każdego z ww. parametrów umożliwia uzyskanie spoiny bardzo wysokiej jakości.

  Metodą MIG/MAG spawamy stale niestopowe i niskostopowe głównie w osłonie gazu CO2 ,Ar+CO2. Stale wysokostopowe spawa się w osłonie argonu z dodatkiem 1÷3 % O2  lub  2÷5 % CO2. Argonu, helu lub ich mieszanek, używa się do spawania wszystkich metali, w praktyce do Al, Mg, Ti, Zr i innych metali oraz ich stopów. Spawanie MIG/MAG z Pulsem ma na celu ułatwienie kontroli procesu spawania w pozycjach przestrzennych, innych niż dolna, jak również spawanie metali nieżelaznych jak również kontrolę grubości przetopu co ma szczególne znaczenie przy spawaniu cienkich materiałów.

  Urządzenia MIG/MAG firmy PATON to urządzenia uniwersalne zawierające w sobie migomat, spawarkę TIG oraz MMA. Wbudowane dodatkowe funkcje TIG oraz MMA rozszerzają zakres zastosowań tych urządzeń. Obsługa MIG/MAG oraz możliwość spawania drutem proszkowym (możliwość zmiany polaryzacji migomatu)to cechy urządzenia na, które warto zwrócić uwagę.

  Przedstawione powyżej spawarki inwertorowe MIG/MAG, TIG, MMA to urządzenia przeznaczone do wykorzystania w intensywnych warunkach pracy w warsztatach i serwisach samochodowych. Możliwość dokładnej regulacyjne każdego parametru urządzenia inwertorowego, stabilność łuku, niewielkie wymiary dające możliwość zastosowania takich urządzeń w każdym miejscu, wysoka niezawodność, to cechy sprawiające ,że urządzenia tego typu poszukiwane są przez profesjonalistów z branży samochodowej. Dokładna regulacja parametrów spawania oraz wysoka stabilność łuku ma wpływ na uzyskanie niezawodnej i wysokiej jakości spoiny co w branży samochodowej ma szczególne znaczenie.

Skomentuj

* Imię
* E-mail (będzie niewidoczny)
   WWW (razem z http://)
* Komentarz:
Przepisz kod